• يکشنبه ١ بهمن ١٤٠٢-١٢:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٣١
در صحن شورای شهر تهران، تصویب شد:4-210

افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان

در جریان بررسی لایحه متمم بودجه 1402 شهرداری تهران، سقف بودجه با افزایش 29 هزار میلیارد تومان، به 104 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه « متمم بودجه سال 1402 شهرداری تهران و سـازمان‌ها و شركت‌های تابعه» در دویسصت و دهمین جلسه رسمی شورا مورد بررسی قرار گرفت که مخالفان و موافقانی داشت. گفتنی است  یک فوريت این لايحه پیش از این در دويست و ششمين جلسه شورا به تصويب رسيده است. 
در آغاز روند بررسی این لایحه، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ضمن انتقاد از دیرکرد شهرداری تهران در ارائه اصلاحیه بودجه و درخواست توضیح این سازمان در این باره، بیان کرد: سئوالی که باید به آن پاسخ داده شود؛ این است که چرا شهرداری تهران لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۲ را در تاریخ ۵ آذر به شورا ارائه کرده است؟ و اینکه مدل ارائه اصلاحیه، محل انتقاد اعضای شورا بوده و لذا پذیرفته نشده است. 
وی افزود: در جلسات متعددی که با شهرداری تهران داشتیم؛ نسبت به مدل ارائه اصلاحیه انتقاد داشتیم. علت پذیرفته نشدن این اصلاحیه، حفظ شأن و جایگاه شورا بوده است و مواردی که باید به آن‌ها پاسخ داده می‌شد. شهرداری در اصلاحیه خود، در بندهایی حدود 17 هزار میلیارد تقاضای افزایش و اصلاح داشته است. در جلساتی که در این باره برگزار شد و در نتیجه بررسی‌ها، مقرر شد شهرداری تهران، در خصوص افزایش و کاهش بودجه برخی از بخش‌ها توضیح دهد؛ بنابراین به دلیل صیانت از رأی اعضای شورا و جایگاه شورا استدلال‌های شهرداری پذیرفته نشد. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه در خصوص چرایی ارائه متمم بودجه نیز توضیح داد: در تبصره ۲۰ حدود 20 هزار میلیارد اجازه عملیات به شهرداری تهران داده شد؛ اما مسئله‌ای که در این باره وجود داشته و منجر به ارائه اصلاحیه از سوی شهرداری شد؛ مواجهه با کمبود بودجه و اعتبار در برخی از ردیف‌ها است. به عنوان مثال بابت حقوق و هزینه‌های نگهداشت شهر، شهرداری با حدود 7 هزار میلیارد کسر بودجه مواجه بود که در اینجا مجبور به اصلاح بودیم؛ یا مثلاً آسفالت از موارد دیگری بود در آن حتی با لحاظ متمم با کمبود بودجه مواجه شدیم که این مورد نیز اصلاح شد. یک مورد دیگر واگذاری املاک بود که برای اینکه شهرداری بتواند مجوزهای شورا را ثبت کند؛ نیاز به اعتبار داشت و بر اساس دلایل ذکر شده، باید متمم بودجه ارائه می‌شد.
آخوندی در ادامه توضیحاتش با اشاره به پیشنهاد شهرداری برای متمم به مبلغ 107 هزار میلیارد، اظهار داشت: مبنای ما برای تصمیم گیری این بود که مسئولان ذیربط، طی جلساتی که در این باره برگزار می‌شود؛ به ارائه دلایل خود پرداخته و شورا را در خصوص مبلغ پیشنهادی خود متقاعد کنند. 
وی در ادامه با بیان اینکه مصوبه شورا برای سال 1402، 75 هزار و 990 میلیارد تومان بود اما آنچه شهرداری ارائه کرده، 107 هزار میلیارد است؛ گفت: بر اساس آمار شهرداری و بررسی‌های انجام شده، تأمین بودجه به ترتیب 34 درصد در بخش درآمدها، 129 درصد در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی و سرمایه‌ای و 12 درصد در بخش منابع دارایی و مالی بود که در مجموع با نظر رئیس شورا و کمیسیون‌ها به عدد 101 هزار میلیارد رسیدیم. 
آخوندی ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده تا پایان دی ماه، شهرداری حدود 64 هزار میلیارد تومان کسب درآمد و افزایش بودجه داشته است؛ علاوه بر آن 15 هزار میلیارد نیز بابت واگذاری املاک این سازمان کسب درآمد داشته که در مجموع به حدود 80 هزار میلیارد تومان می‌رسد که بیش از بودجه مصوب شورا بوده است. در بخش درآمدها نیز دو بخش مهم وجود داشت؛ نخست درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده است. مصوب شورا در این باره 15 هزار میلیارد بوده که 14 هزار میلیارد از این میزان تا پایان 9 ماه سال محقق شده است. بخش دوم و در واقع بحث اصلی مربوط به عوارض حوزه شهرسازی است که 37 هزار 900 میلیارد مصوب شورا در این باره بود که 26 هزار میلیارد آن طی 9 ماه کسب شده و بر اساس گزارش مکتوب حاصله، مجموع درآمد حاصله در این بخش، تا پایان دی ماه 39 هزار میلیارد بوده است؛ 36 هزار میلیارد از این مبلغ، نقد و باقی غیرنقد است. نکته قابل توجه در این بخش این است که سال گذشته درآمد حاصله 40 هزار میلیارد بود و این در حالی است که پیشنهاد شهرداری برای این بخش بش از 56 هزار میلیارد بوده است. اما باید بر اساس واقعیات تصمیم گیری کنیم که بر این اساس پیشنهاد  ما با 20 درصد افزایش نسبت به عملکرد سال گذشته، عدد 48 هزار میلیارد بود. با توجه به آمار اعلام شده، 8 هزار میلیارد مبلغ قابل توجهی نیست که امکان تامین آن در دو ماه آینده وجود نداشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: بر اساس ماده واحده متمم بودجه، بودجه عمومی سال 1402 شهرداری تهران با لحاظ متمم به مبلغ 25 هزار میلیارد است. عملکرد شهرداری بر اساس مصوبات شورا در بخش واگذاری املاک ۱۵ هزار میلیارد است اما به دلیل آنکه بخشی از آن‌ها ثبت نشده؛ در اینجا عدد ۱۲ هزار میلیارد پیشنهاد شده است. به همین ترتیب در بخش واگذاری دارایی‌های  مالی ۶۰۰۰ میلیارد و در بخش مصارف، بودجه هزینه‌ای ۴۱ هزار میلیارد و بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای 52 هزار و 598 میلیارد و بودجه تملک دارایی هم 6 هزار و 965 میلیارد لحاظ شد که در مجموع ۱۰۱ هزار میلیارد می‌شود. 
وی در ادامه به تبصره‌ای مبنی بر هزینه کرد و پرداخت دیون و مطالبات سنوات قبل اشخاص حقیقی و حقوقی مازاد براعتبار مصوب اشاره داشت و گفت: نکات مروبط به این موضوع در صورت سئوال و درخواست اعضا، ارائه خواهد شد. نکات مربوط به تبصره 20 نیز که قبلاً مصوب شده بود به داخل ردیف‌ها منتقل شد. تبصره مربوط به اوراق مشارکت نیز حذف و مقرر شد در مسیر لایحه بررسی شود. برخی از عناوین نیز بنا به صلاحدید تغییر کرد. 
 
تشکری هاشمی:  تغییر قواعد قانونگذاری، انحراف و استحاله قانون بودجه خواهد بود
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، به عنوان یکی از مخالفان این متمم، با بیان اینکه متمم بودجه‌ای که برای شورا ارسال شده در واقع تغییری در مبانی بودجه‌ریزی شورای اسلامی شهر تهران است؛ اظهار داشت: پیش از این گفته بودیم که اگر شهرداری تهران موفق شد ۱۰۰ منابع مصوب را تأمین و 100 درصد وظایف پیش بینی شده را محقق کند، در آن صورت اجازه خواهد داشت با مراجعه به تبصره ۲۰ مأموریت‌ها را به سرانجام برساند.
وی افزود: در بودجه شهرداری به صراحت قید شده که متمم بودجه زمانی موضوعیت خواهد یافت که هم 100 درصد بودجه و هم صددرصد وظایف و تبصره‌ها محقق شده باشد. این در حالی است که شهرداری تهران از آنچه مصوب شده تنها ۷۰ درصد را تأمین کرده و در اجرای مأموریت‌های نیز عقب ماندگی‌های بسیاری دارد. با فرض اینکه باقی مانده منابع مصوب را تأمین کرده و پروژه‌ها را اجرا کند؛ باز هم تبصره ۲۰ وجود دارد. بنابراین تصمیم برای تغییر قواعد قانون گذاری به منزله انحراف و استحاله قانون بودجه است، لذا درخواست می‌شود در حال حاضر اصل متمم بودجه مورد بررسی قرار نگیرد و اجازه دهیم شهرداری تهران در وهله اول به تعهدات 1402 خود عمل کند و بعد از انجام تعهدات، این لایحه ارائه شود. 
 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه اظهاراتش با تأکید بر اینکه آنچه در اینجا ذکر می‌‎شود باید برای مواردی باشد که در مورد آن‌ها اضطرار تحقق وجود دارد؛ گفت: همانطور که مشاهده می‌شود بسیاری از این پروژه‌ها جدید بوده و مسبوق به سابقه نیستند، لذا پروژه‌های جدید می‌تواند در بودجه 1403 مطرح شود. البته در برخی از موارد مانند کسری بودجه در ترمیم حقوق کارمندان باید جبران شود و ما در این باره موافق اختصاص اعتبار هستیم در غیر این صورت موارد مطرح شده قابلیت اصلاح ندارد.
 
پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در ادامه با ذکر پیشنهادی در خصوص متمم بودجه 1402عنوان کرد: در خصوص سازمان بهشت زهرا و فرمانداری تهران موضوعاتی مطرح شده که نیازمند اصلاح بودجه هرکدام به میزان 50 میلیارد تومانی است که جزئیات آن در فواصل بعدی بررسی اعلام خواهد شد.
وی در ادامه در خصوص مازاد منابع اختصاصی شهرداری تهران که به موضوع قطع اشجار و آتش نشانی دلالت دارد تصریح کرد: باید نسبت به رقم پیش بینی شده در بودجه این موضوع باید دارای استثناء باشد.
 
علوی: بودجه پیشنهاد شده به فرمانداری به 60 میلیارد تومان افزایش یابد 
رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری در خصوص متمم و اصلاحیه بودجه یادآور شد: با توجه به تعیین ردیف ها و میزان بودجه به مجموعه ها که در صحن شورا مصوب شد؛ بعضاً برخی دوستان فارغ از ردیف های بودجه، در گزارش های عملکرد خود عنوان دارند که در بخش هایی رقم هایی را صرف کردند که در پاسخ به پیگیری ها عنوان دارند که از این هزینه ها از محل 10 درصد جابجایی اعتبارات تأمین شده؛ اگر قرار است در این جابجایی ها محتوا تغییر کند دیگر چه کاری است که خود را اذیت کنیم؟
وی ادامه داد: این گزارش ها معمولاً بر پایه عدم کسب اجازه از کمیسیون ها و صرف هزینه ها عنوان می شود. ضمن آنکه در موضوع جبران هزینه و حقوق به جز بحث ایثارگری که ردیف ها و سقف آن مشخص است؛ نباید ردیف های جبران هزینه در این متمم لحاظ می شد. چرا که از ابتدا درصد تعداد نیروها و افزایش حقوق مشخص بوده و ما نیز برخلاف سالهای گذشته، همه حقوق نیروی انسانی را در اعتبارات دیده بودیم.
علوی یاداور شد: در خصوص بودجه ای که برای فرمانداری به میزان 35 میلیارد تومان دیده شده، پیشنهاد می شود که این رقم به عدد 60 میلیارد تومان افزوده شود.
 
اقراریان: اولویت بودجه، تملک املاک در طرح های شهرداری باشد
عضو شورای شهر تهران در تذکری عنوان داشت: یکی از موضوعاتی که در ردیف ها مطرح شده و اضافه درآمدی را که در حال حاضر به ردیف های مختلف الصاق شده؛ بهتر است در برخی موضوعات با نگاه کلان تر مورد خطاب قرار گیرد. مثلاً در خصوص املاکی که در طرح های شهرداری است و قانوناً باید ظرف 5 سال تصمیم گیری شود اما الان حدود 15 سال است که در این خصوص هیچ اقداماتی صورت نگرفته و تعیین تکلیف نشده از این رو با توجه به درآمد مازاد شهرداری تهران در بودجه، اولویت نخست ما بردن در ردیف تملک این دسته از املاکی است که در طرح ها واقع شده است.
 وی ادامه داد: برخی شهرداران مناطق اذعان دارند که برای تملک کردن املاکی که در طرح قرار دارند بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند اما بودجه در دسترس آنها 50 میلیارد تومان است و این مشکل هزاران نفر در شهر تهران است؛ اگر بناست تصمیمی در این خصوص گرفته شود باید به سمت و سوی حل کردن این مشکل بزرگ که در طی این سالها بوجود آمده است برود.
 
مظفر: پیش بینی 3 هزار میلیارد تومان برای بخش حقوق و دستمزد  
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، طی توضیحاتی خاطر نشان کرد: در بخش تملک دارایی های سرمایه ای که به عنوان دغدغه همه نمایندگان پارلمان شهری است که شهرداری توجه ویژه ای به بخش اعطای اعتبارات به بخش های زیرساختی کرده و به شهر ارزش افزوده دهد. در حال حاضر 21.5 هزار میلیارد تومان در لایحه تنها در خصوص تملک دارایی های سرمایه ای است که 3 همت به موضوع تملک اراضی با کاربری های مختلف، 6.6 همت برای فعالیت های عمرانی اتوبان های در حال ساخت، 2.8 همت به موضوع اجرای آسفالت، 1.3 همت برای افزایش ایمنی در سطح شهر، 1 همت برای توسعه و تجهیز زیر ساخت ها فرهنگی، 1همت برای توسعه و تجهیز زیر ساخت های فضای سبز اختصاص دارد و مابقی آن به شبکه جمع آوری آب های سطحی و پیاده را ها تعلق پیدا کرده است.
وی افزود: 3 همت نیز برای بخش حقوق و دستمزد پیش بینی شده است.
 
آخوندی: نگذاشتیم شهرداری بودجه مصوب را تغییر بدهد
عضو شورای شهر تهران در توضیحاتی اظهار کرد که ما تلاش داریم تا از بودجه مصوب شورا صیانت کنیم. از این رو بودجه مصوب در جای خود باقی است و تنها مواردی که نیاز به بودجه داشت؛ در متمم مورد بررسی قرار گرفت. ما اجازه ندادیم شهرداری در بودجه مصوب تغییری اعمال کند.
وی با اعلام اینکه برای هفت همت بودجه حقوق و دستمزد تنها می توان از بخش تملک دارایی و سرمایه ای کاهش داد، خاطرنشان کرد: امروز بر اساس گزارش رسمی شهرداری درآمد تا ۳۰ دی ماه به ۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
آخوندی تأکید کرد: در تبدیل وضعیت ایثارگران، اعداد و ارقام تغییر یافته و شهرداری تهران اعداد را ارائه داده است. در تمام بررسی ها اولویت بر کارهای انجام شده بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در منطقه ۹، ۱۰ و ۲۰ املاکی برای تملک در این دو ماه پیش بینی شده، خاطرنشان کرد: آن اقداماتی که پیش بینی می شد که تا پایان سال قابلیت اجرا دارند، در متمم لحاظ شده است. ۱۰۱ همت حداقل بودجه ای است که شهرداری به آن خواهد رسید.
 
کاشانی: اولویت تملک املاک ریزدانه در مناطق جنوبی شهر باشد 
خزانه دار شورای شهر نیز در ارائه پیشنهادی یادآور شد: موضوعی که مبتلابه ما در مناطق است؛ به طور مثال ملکی واقع در منطقه 15 است که در انتهای دو خیابان قرار دارد و تا الان 4 میلیارد پرداخت کردیم و 16 میلیارد ان هنوز پرداخت نشده است و کلاً تردد در خیابان با مشکلاتی مواجه شده. از این رو بهتر است که اولویت تملک های ما در مناطق جنوبی با تمرکز بیشتری انجام شود. بنابر این لازم است تا رقم هزار میلیارد به دو هزار میلیارد تومان افزایش داده شود.
 
مهدی پیرهادی، عضو شورا در ارائه پیشنهاد دیگری در خصوص موارد متمم بودجه 1402 اظهار کرد: با توجه به اختصاص 600 میلیاردی برای انجام ترمیم حقوق پرسنل رسمی، لازم است تا شهرداری تهران در تبصره ای، ردیف موجود را در احکام رسمی اعمال و پرداخت کند.
 
سروری: بدهی پیمانکاران را تسویه کنیم
نایب رئیس شورا ضمن تقدیر از تلاش اعضای شورا مبنی بر کاهش بودجه تا حد امکان، اظهار داشت: این جلسه، جلسه بسیار خوبی است. برخلاف سایر جلسات که گاهی دنبال بهانه‌ای برای افزایش بودجه و اختصاص اعتبار هستند، اهتمام اعضای شورا دراین جلسه برای کاهش بودجه تا حد ممکن است. در اولین روز بهمن اعلام می کنیم که ۴ همت علاوه بر بودجه مصوب، تحقق درآمد داشته‌ایم. 
وی افزود: هنگامی که صحبت از تحقق ۸۰ همت است یعنی کار در شهر صورت گرفته و پیمانکاران به تعهدات خود عمل کرده‌اند. اگر ما بتوانیم طلب پیمانکاران را قبل از سال آینده بپردازیم؛ می‌توانیم سال آینده را با انرژی بیشتری آغاز کرده و دست شهرداری را در تحقق برنامه‌های شورا باز بگذاریم. لذا این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که این پیمانکار است که با کار خود در آبادی شهر تلاش می‌کند. اینکه پیمانکار اطمینان یابد که بعد از انجام کار، حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کند، با شوق و سرعت بیشتری در شهر کار می‌کند؛ بنابراین در بحث افزایش بودجه با این نگاه که می‌توانیم زمینه تلاش را در شهر افزایش دهیم، بدهی‌های خود را باید به پیمانکاران پرداخت کنیم. 
سروری در ادامه ضمن پیشنهاد در خصوص موافقت با مبلغ پیشنهادی شهرداری بیا کرد: با توجه به روند سال گذشته، می‌توان اطمینان یافت که تحقق بودجه تا ۱۰۷ میلیارد قطعی است و اینکه می‌توانیم مشخص کنیم بودجه مازاد ۱۰۱ میلیارد با پرداختن به اولویت هزینه شود.  
 
سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورا، با اشاره به وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهر تهران، پیشنهاد داد در بودجه معاونت خدمات شهری، به این موضوع توجه شود چرا که شهروندان در این باره گله مند هستند. 
 
تشکری هاشمی، بار دیگر در جریان بررسی متمم بودجه 1402 شهرداری تهران،در قالب پیشنهادی، خواستار بررسی بندهای لایحه به طور مجزا شده و تاکید کرد برخی از آن‌ها ایرادات جدی دارند.  
آخوندی، اشاره‌ای هم به اختصاص ۶۰۰ میلیارد برای ترمیم حقوق کارکنان شهرداری داشته و توضیح داد: پیشنهاد شهرداری برای این موضوع ۴۰۰ میلیارد بود اما نظر کمیسیون بر ۶۰۰ میلیارد برای این منظور بود.
 
باقری: اینکه شهرداری توانسته در دو ماه پایان سال 75 درصد بودجه را محقق کند؛ موفقیت است 
معاون منابع انسانی شهرداری تهران، در پاسخ به نکات مطرح شده از سوی اعضای شورا با بیان اینکه ارائه لایحه متمم بودجه، برگ زرینی در دفتر عملکرد شهرداری است، توضیح داد: در زمانه‌ای که قالب دستگاه‌ها و سیستم‌ها در مورد کسری بودجه می‌گویند؛ ما این سند افتخار را داریم که با کار جهادی و حمایت اعضای شورا و نیز پیگیری‌های مستمر شهردار تهران و جلسات متعدد سه رکن مهم شهرداری، در روز سی‌ام دی ماه از بودجه مصوب شورا عبور کنیم.
وی ادامه داد: در شرایطی که شهرداری تهران موفق شده است ۷۵ درصد از درآمدی که می‌تواند در ۱۰ ماه اول سال کسب کند، در دو ماهه پایان سال به دست آورد؛ یعنی موفقیت، در حال حاضر عدد ۷۶ هزار میلیارد مصوب شورای شهر را عبور کرده‌ایم و یک پرونده روندگرایی را در اختیار داریم که سال گذشته اثبات شد که در دو ماه پایان سال ۷۵ درصد بودجه را محقق می‌کنیم و این یک سند افتخار است. 
 
مهدی چمران در توضیحاتی تکمیلی در این رابطه گفت: بودجه محقق شده است اما سئوال این است که چرا بودجه‌ای که باید برای تعمیرات واگن اختصاص می‌یافت، پرداخت نشده است. 
 
باقری در پاسخ به سئوال رئیس شورا گفت: لایحه متمم بودجه چشم اندازی را برای ما ترسیم می‌کند، اینکه قرار است در چه حوزه‌هایی فعالیت شود. باید بگوییم که از ۴۱ درصد از افزایش درآمد، ۷.۵ همت به موضوعات مربوط به حقوق و دستمزد و موارد هزینه‌ای اختصاص یافته که در آن تمام موارد پیش بینی شده است؛ ۲۱.۶ همت به طور خاص برای موضوعات تملک و سرمایه‌ای؛ به همین ترتیب ۲.۴ همت برای آسفالت؛ ۱.۲ همت برای تقاطع‌ها، ۴ همت برای مترو، 1.7 همت برای وصول پروانه‌های مجمتع‌های ایستگاهی و در آخر برای بهبود وضعیت شهر و  نیز موضوعات مرتبط با مناطق ۳.۱ همت اختصاص یافته است؛ لذا درخواست می‌شود با توجه به کارنامه شهرداری در سال گذشته و عملکرد آن تا حال حاضر، با عدد ۱۰۷ همت موافقت شود؛ چه بسا با اهتمام مجموعه شهرداری میزان درآمد از این عدد تا پایان سال نیز افزایش یابد، در غیر اینصورت با مشکلاتی در تحقق خدمت مواجه خواهیم بود.
 
فروزنده: از بودجه عبور کرده ایم
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با بیان اینکه همواره ثبت هزینه‌ها به ویژه در حوزه سرمایه‌ای زمان‌بر بوده است، اظهار داشت: افتخار ما این است که از ۷۶ همت اعتبار نقد و غیر نقد ۴۰ هزار میلیارد تومان تا امروز ثبت کرده‌ایم. با جدیت دنبال این هستیم که ارقام بیشتری ثبت شود و حتماً در بهمن و اسفند ماه وضعیت بهتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه مجموع پولی که ما به بخش‌های مختلف پرداخت کرده‌ایم؛ ۵۳ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان نقد و ۶ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان علی الحساب بوده است؛ گفت: توافق با قرارگاه برای طرح‌های حوزه حمل و نقل، شهرسازی و فنی و عمرانی ۴ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان و میزان حواله ۱۱ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان است. در مجموع ۷۶ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان به اشکال مختلف به معاونت‌ها و بخش‌ها پرداخت کرده‌ایم.
فروزنده با اشاره به حساسیت شورا در خصوص حوزه حمل و نقل، تصریح کرد: ۱۵ هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان نقد، ۳ هزار و ۳۴۸ علی‌الحساب و پیش پرداخت و ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان از محل قرارگاه، چهار هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان حواله و در مجموع ۲۵ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان به معاونت حمل و نقل پرداخت کرده‌ایم که از میزان تخصیص بسیار بالاتر است.
وی با بیان اینکه در مترو سه هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان هزینه ای و هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان سرمایه‌ای است؛ خاطرنشان کرد: بودجه شرکت بهره‌برداری مترو پنج هزار و ۶۷ میلیارد تومان است و در مجموع میزان تخصیص دو هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان هزینه ای و هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌ای است که به چهار هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان می‌رسد.  سه هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان هزینه‌ای، ۴۱۲ نقد، ۳۱۰ میلیارد تومان تخصیصی به شرکت سرمایه گذاری شامل خرید چرخ مترو به میزان ۱۶۰ میلیارد تومان  و سیگنالینگ به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است. تا پایان سال اعتبارات تکمیل خواهد شد تا بتوانند کار خود را انجام دهند.
فروزنده با اعلام اینکه امروز مدعی هستیم که از بودجه عبور کرده‌ایم و ۱۵ همت کف بودجه غیرنقد ماست، بیان کرد: بانک‌ها متعهد شدند ۵۰ درصد مبالغی که تسویه می‌کنیم، تسهیلات بپردازند که برای خرید اتوبوس هزینه می‌شود؛ ۲۵ درصد هزینه اتوبوس‌ها نقد، ۲۵ درصد ملک و مابقی تسهیلات است. با شرکت عقاب موارد را به میزان ۳.۵ همت در قرار با بانک تجارت حل کردیم. برای اسنا و مپنا نیز مبالغ نقد پرداخت شده و تحویل ملک و تسهیلات در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه درخصوص پروژه بزرگراه شهید بروجردی و یادگار امام(ره) ۲ همت در حال تسویه است، گفت: در موارد جزئی که حق مردم تضییع شده، حاضریم وارد کار شویم. سال قبل سه همت برات کارت برای پیمانکاران پیش بینی شده بود. امسال نیز همین اقدام انجام خواهد شد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در این بخش میراث دار گذشته نیز هستیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بیان کرد: درمجموع ۴۱ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان به هزینه نشسته و در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هشت هزار و ۴۱۱ میلیارد تومان حمل و نقل هزینه شده است.
وی افزود: از زمانی که ما وارد کار شدیم تمام فشار را وارد کردیم که هزینه‌ها به ثبت برسد. برای ثبت هزینه‌های پروژه آتیه به دنبال تسویه بدهی مترو هستیم تا بتوانیم سه تا چهار همت در این پروژه به ثبت برسانیم. ما این تاکید را به بخش‌های مختلف داشتیم تا وقتی اعتبارات را هزینه نکرده‌اند، پول پرداخت نخواهیم کرد.
 
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به هزینه کرد بخش اورهال مترو، اظهار داشت: تا جایی که در جریان هستیم تمام تلاش و توان شهرداری بر نوسازی و اورهال است اما باید سریعتر این اقدام انجام شود.
 
صادقی: تأمین ترمیم حقوق، خواست شورا و شهرداری است
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه موضوع تأمین حقوق خواست همه مجموعه شورای شهر است؛ ضمن آنکه شهرداری هم موافق این موضوع است چرا که اصلاحیه های متعددی را به شورا ارائه داده است از این رو پیشنهاد می کنیم اگر نیازی به لایحه برای ترمیم حقوق دارند به شورا ارائه دهند تا ضمن بررسی موارد آن صلاح و به تصویب برسد.
چمران در توضیحاتی در این خصوص اظهار کرد که ما در این امر تلاشهای بسیاری صورت دادیم و نامه نگاری های بیشماری را نگارش و به مجلس شورای اسلامی، دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کردیم اما مشکلات فنی بوجود امده که تا کنون نهایی نشده است؛ ضمن آنکه درست نیست تا خلاف مصوبه هیات دولت اقدامی انجام شود از این رو مباحث مورد چالش مباحق حقوقی و فنی است و ما خواستار حل آن هستیم.
 
امانی: شهرداری متعهد به پرداخت ترمیم حقوق کارکنان شود
عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی متمم بودجه سال 1402 شهرداری تهران با قول ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران، به لایحه رأی مثبت داد.
او گفت: بنده یک شرط برای رأی دادن به متمم بودجه و آن هم این است که ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران همانند سایر شهرداری‌ها در ماه‌های بهمن و اسفند اعمال شود زیرا اعتبار 600 میلیاردی آن را در متمم بودجه دیده‌ایم و هیچ مانع قانونی برای اجرای آن وجود ندارد. روا نیست بیش از این با روح و روان کارکنان شهرداری تهران بازی کنیم. از 104 هزا میلیارد تومان بودجه شهرداری باید 600 میلیارد تومان سهم آن‌ها به پاس قدردانی از خدمات و زحمات‌شان باید باشد.
 
مهدی چمران، در توضیحی افزود: من فکر می کنم پیشنهادی که از سمت شورا به مجلس ارسال و مورد موافقت قرار گرفت؛ اجرایی شود و اگر در آینده موارد چالش بر انگیزی اتفاق افتاد؛ با مجموعه سازمان امور استخدامی حل و فصل شود.
 
تشکری هاشمی، در جریان بررسی یکی از تبصره های متمم مبنی بر اختصاص اعتبار 100 میلیارد تومانی برای برقی سازی موتورسیکلت های شهرداری، اظهار کرد: متأسفانه ما بودجه تملک دارایی را تبدیل به بودجه هزینه ای کردیم که همین مورد در جابجایی ردیف ها دارای اشکال است. مضافاً بر اینکه با وجود شرکت خودروسرویس شهر لزومی ندارد هیچ خرید جدیدی صورت بگیرد.
وی در واکنش به پیشنهاد اضافه شدن بودجه نوسازی خودروهای فرسوده به برقی سازی موتورها در این تبصره در راستای کاهش آلودگی هوا، یادآور شد: شهرداری چند سال پیش سه تا چهار هزار خودرو خریداری کرده بود و لزومی ندارد که مجدداً خودرو بخریم؛ با خریدن خودرو برای شهرداری نمی توانیم مشکل آلودگی هوا را از بین ببریم.
 
در پایان پس از توضیحات محمد آخوندی، بخش های پیشنهادی اعضا در متمم بودجه 1402 لحاظ شده و در ادامه مبلغ 12 میلیارد تومان به ترمیم و بازسازی پله های برقی سطح شهر اختصاص پیدا کرد؛ و در نهایت بر اساس پیشنهاد مهدی چمران، مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای تملک املاک طرحهای شهرداری تهران و هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی پیمانکاران به بودجه اضافه شد و در نهایت،  ۱۰۴ همت به عنوان متمم لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: